Zasady pracy
Zasady Pracy z małym dzieckiem
1. Zasada bezpieczeństwa
- analiza pod kątem bezpieczeństwa zabawek, przedmiotów, sprzętu;
- analiza tzw. trudnych sytuacji, w których praca jest źle zorganizowana i może zagrażać
dziecku;
- eliminacja męczących bodźców (hałas, płacz), które wyczerpują układ nerwowy dziecka.
2. Zasada indywidualizacji
- znajomość przebiegu zmian rozwojowych;
- poznawanie możliwości psychomotorycznych dziecka;
- poznawanie psychofizycznych potrzeb dziecka;
Zasada indywidualizacji może być realizowana przez:
a/ metodę dowolności - inicjatywa dziecka i samodzielny wybór zabawek,
b/ metodę stopniowania trudności - dostosowanie pracy wychowawczej do poziomu i
umiejętności dziecka, stopniowe stosowanie
utrudnień właściwych dla etapu rozwoju
3. Zasada konkretu
- poznawanie otaczających przedmiotów poprzez:
Dotyk
Ogląd
Manipulację
4. Zasada akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem
- akceptacja dziecka,
- dostrzeganie dziecka i szanowanie jego uczuć,
- obdarzanie dziecka pochwałą, uznaniem,
- umiejętne wchodzenie z dzieckiem w interakcje,
5. Zasada konsekwentnego postępowania
- jednolitość postępowania,
- jednolitość wymagań
6. Zasada aktywizacji
- aktywizowanie dziecka do działania
Zasada aktywizacji realizowana jest następującymi metodami:
- metodą budzenia i rozwoju aktywności,
- metodą przemienności zabaw