Adaptacja
Okres adaptacyjny jest indywidualny dla każdego dziecka i uzależniony od specyficznych cech dziecka. Trwa przeciętnie około 2 tygodni. Jest indywidualnie planowany dla każdego dziecka w zależności od reakcji na nowe środowisko. Pierwsze dni to krótkie wizyty w towarzystwie rodzica/ opiekuna, następnie podejmujemy próby pozostawiania dziecka z opiekunkami żłobkowymi. Dziecko wprowadzane jest na grupę stopniowo, początkowo na czas ok. 15- 30 minut, w kolejnych dniach czas ten wydłużamy, tak by w miarę możliwości po ok. 2 tygodniach realizować zakres czasowy od I śniadania do obiadu (8:30- 14:00).
Adaptacja do środowiska żłobkowego to trudny moment zarówno dla dziecka, jak i rodzica.
Wprowadzenie na grupę dziecięcą rozpoczyna się zawsze w obecności bliskiej dziecku osoby dorosłej. Adaptacja musi przebiegać stopniowo i rozpoczyna się w naszym żłobku od:
- zorganizowania zebrania dla rodziców dzieci nowoprzyjętych w celu uzgodnienia przebiegu procesu adaptacji dziecka do warunków żłobkowych:
- wspólne zwiedzanie żłobka, rodzice poznają miejsca, w których będzie przebywało ich dziecko;
- przekazanie rodzicom informacji na temat funkcjonowania żłobka;
- dostarczenie informacji dot. przebiegu adaptacji w formie broszur;
- zaproszenie rodziców do współpracy z pracownikami żłobka;
- dostosowanie przebiegu adaptacji do indywidualnych potrzeb każdego dziecka (po wywiadzie z rodzicem),
- umożliwienie rodzicom/opiekunom przebywania z dzieckiem w sali zabaw przez pierwsze dni adaptacji;
- w kolejnym etapie adaptacji rodzic/opiekun wychodzi z sali zabawa ( przebywa w sali obok), czas przebywania dziecka w grupie jest stopniowo wydłużany i zależy od jego stanu emocjonalnego;
- opiekunki otaczają dziecko szczególną troską, zapewniają poczucie bezpieczeństwa, stwarzają serdeczną atmosferę, umożliwiają swobodne poznawanie nowego środowiska.
Ważną rolę w łagodzeniu trudności adaptacyjnych mogą pełnić zabawki, np. przytulanki, które dziecko może przynosić ze sobą by dodać otuchy w obcym miejscu.
Adaptację utrudnia:
- niepewność decyzji,
- brak zaufania do placówki, podejrzliwość,
- niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
- nieznajomość placówki,
- brak jasnych reguł, zmienność,
- traktowanie dziecka przedmiotowo,
- brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka,
- "rzucanie na głęboką wodę"- zbyt szybkie pozostawianie dziecka w placówce na pełen wymiar godzin ,
- pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie,
- brak czasu dla dziecka,
- brak zrozumienie dla trudnych zachowań dziecka, odrzucenie.
Adaptację ułatwia:
- racjonalne podjęcie decyzji,
- pozytywne myślenie o placówce, zaufanie do pracowników i współpraca oparta na szczerości,
- poznanie placówki,
- wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń z przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy,
- umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,
- stopniowe przezwyczajanie dziecka do placówki,
- akceptacja dziecka i zrozumienie go, wspieranie dziecka,
- okazywanie spokoju, poczucie bezpieczeństwa podczas rozstania,
- czas na bycie z dzieckiem po odebraniu ze żłobka,
- ujednolicenie rytmu życia w żłobku i domu.