Adaptacja
Rozstanie z najbliższymi skutecznie blokuje poznawanie nowego otoczenia , dziecko jest tak skoncentrowane na swych emocjach , że nie zwraca uwagi na otoczenie. Dlatego żłobek i wszystko co się w nim znajduje długo jest dla niego obce i niezrozumiałe.
Adaptacja do nowego środowiska to bardzo trudny czas w życiu dziecka.
Wprowadzenie na grupę dziecięcą rozpoczyna się zawsze w obecności bliskiej dziecku osoby dorosłej. Adaptacja musi przebiegać stopniowo i rozpoczyna się w naszym żłobku od:
- zorganizowania zebrania dla rodziców dzieci nowoprzyjętych w celu uzgodnienia przebiegu procesu adaptacji dziecka do warunków żłobkowych:
- wspólne zwiedzanie żłobka, rodzice poznają miejsca, w których będzie przebywało ich dziecko;
- przekazanie rodzicom informacji na temat funkcjonowania żłobka;
- dostarczenie informacji dot. przebiegu adaptacji w formie broszury „Pomóż mi zostać tutaj – adaptacja do żłobka” K. Wnęk – Joniec;
- zaproszenie rodziców do współpracy z pracownikami żłobka;
- dostosowanie przebiegu adaptacji do indywidualnych potrzeb każdego dziecka (po wywiadzie z rodzicem),
- umożliwienie rodzicom/opiekunom przebywania z dzieckiem w sali zabaw przez kilka pierwszych dni adaptacji;
- w kolejnym etapie adaptacji rodzic/opiekun wychodzi z sali zabawa ( przebywa w sali obok )czas przebywania dziecka w grupie jest stopniowo wydłużany i zależy od jego stanu emocjonalnego;
- opiekun otacza dziecko szczególną troską, zapewnia poczucie bezpieczeństwa, stwarza serdeczną atmosferę, umożliwia swobodne poznawanie nowego środowiska.
Bardzo ważną rolę w łagodzeniu trudności adaptacyjnych pełnią zabawki zwłaszcza
„Przytulanki” i każde dziecko powinno mieć taką przy sobie ,ponieważ dodaje mu otuchy w obcym miejscu.
Adaptację utrudnia:
- niepewność decyzji,
- brak zaufania do placówki, podejrzliwość,
- niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
- nieznajomość placówki,
- brak jasnych reguł, zmienność,
- traktowanie dziecka przedmiotowo,
- brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka,
- "rzucanie na głęboką wodę" - pełen wymiar godzin,
- pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie,
- brak czasu dla dziecka,
- brak zrozumienie dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie
Adaptację ułatwia:
- racjonalne podjęcie decyzji,
- pozytywne myślenie o placówce, zaufanie do pracowników,
- poznanie placówki,
- wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń z przebywania z innymi dorosłymi, bycia bez mamy,
- umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,
- stopniowe przezwyczajanie dziecka do placówki / krótki czas pobytu bez posiłków, leżakowania, towarzyszenie dziecku,
- akceptacja dziecka i zrozumienie go, wspieranie dziecka,
- okazywanie spokoju, poczucie bezpieczeństwa podczas rozstania,
- czas na bycie z dzieckiem po odebraniu ze żłobka,
- ujednolicenie rytmu życia w żłobku i domu.